Csak Szabad Forrásból

Csak Szabad Forrásból

Megérkezett a (Baofeng) Pofung UV-5RA

2014. augusztus 12. - knorb

Pofung UV-5RA_03.JPGAlig 2 hetet kellett várni és megérkezett a rádió, vagyis a 2 db rádió, mert kettőt rendeltem. Ez nem sok idő, általában 1 hónap a posta Kínából, de volt már 3 hónap is. Olyan még nem volt, hogy nem kaptam meg az árut, pedig több száz terméket vettem már Kínából az évek alatt ebay.com-on.

A rádiók gyári csomagolásban, dobozaikban érkeztek. Ez ritka, mert általában kiveszik a termékeket a kínaiak a gyári dobozból és úgy küldik, hogy olcsóbb legyen nekik a postaköltség.

A dobozt kinyitva, két egymáson levő műanyagtálcán vannak a rádió alkatrészei, tartozékai, minden külön-külön fóliazacskóban: rádió, antenna, akkumulátor, töltő bölcső, töltőhöz hálózati adapter (britt dugóval 110V-220V), átalakító britt dugóról EU dugóra, övcsipesz, csuklópánt, headset. Van még némi reklámanyag (hogy hány néven fut a cég :-) ) és egy angol nyelvű rövid használati utasítás. Ezt magyarul is meg lehet találni az interneten. Innen is letölthető. Ebből nem fogjuk megtanulni, hogy hogyan kell használni egy ilyen készüléket, de legalább kapunk egy támpontot, ami mellett elindulhatunk.

Tervezem egy olyan bejegyzések elkészítését, ami részletesen ki fogja fejteni a rádió minden egyes funkcióját és az életből vett gyakorlati példák alapján bemutatni a különböző beállításokat.

Törvényes ennek a rádiónak a használata?

Ez egy érdekes kérdés. Sok fórumot és jogszabályt olvasgattam ebben a témában. A következőket szűrtem le, tehát ez az én értelmezésem és én nem vagyok ügyvéd!

A rádiót megvehetjük és használhatjuk, hallgatózásra! De adni nem adhatunk vele törvényesen. Miért is nem? A 446.0MHz és 446.1MHz közötti sávban ingyenesen és engedély nélkül rádiózhatnánk, de csak, ha a rádiónk adóteljesítménye 500mW alatti. Ez a rádió minimum 1W azaz 1000mW teljesítménnyel ad, maximum 4W-on (4000mW, ez állítható). A második ok, hogy csak fix antennás készülék használható ebben a sávban, a Pofung UV-5RA peddig cserélhető antennás.

Nem, ennyi miatt nem fogom a kukába dobni! Úgy fogom használni, hogy 1000mW teljesítményre állítom. A csatornákat fixen beállítom az ingyenes frekvenciákra, hogy más frekvenciát még véletlenül se használjak. Rendeltem még egy pici, 5cm-es antennát (600Ft/db), ezzel talán az adás távolságát még jobban korlátozom. De ha nem, akkor legalább a rádió mérete lesz kisebb, ami egyébként is pici. Úgy gondolom, senki nem fog megállítani és nézegetni a rádiómat, ha nem forgalmazok számomra nem engedélyezett frekvenciákon. Egyébként meg ha beválik, akkor könnyen lehet, hogy keresek a törvényeket maximálisan betartó rádiót, ami semmi többet nem tud, mint ami nekem kell. De ahhoz előbb ezen az univerzális kütyün szeretném megtudni, hogy nekem mi is fog pontosan kelleni.

Folytassuk a kicsomagolást

Pofung UV-5RA.JPGTehát kivettem a rádiót, rátekertem az antennát, ráhelyeztem az akkumulátort. A rádió szép, férfias kinézetű. Kemény, fém hatású műanyagból készült. Jó kézben tartani, van fogása és van tömege is, érezzük, hogy van valami a kezünkben. Nekem nagy lapátkezeim vannak, de viszonylag kényelmesen tudom kezelni. A mérete nem túl nagy, picivel nagyobb, mint egy bármelyik Tesco-ban kapható gagyirádió, de nem sokkal. Az antenna hosszú, 12cm, de ezt egy 5cm-es antennával próbálom majd leváltani (szintén ebay.com).

A tetején bal oldalon van az antenna helye. Ide csavarjuk be az antennát. Véletlenül se használjuk a készüléket (és semilyen más adó-vevő rádiót) antenna nélkül! Szinte biztos, hogy a kukába dobhatjuk!
Ez után, középen van a kínai termékeknél elengedhetetlen LED lámpa (ami egyébként nagyon hasznos lehet szinte minden terméknél).
A tetőn jobbra van a knob, ez a Ki/Be kapcsoló és hangerőszabályozó. Úgy működik, mint a régi Sokol rádió, tekerjük jobra balra a hangosításért, halkításért.

Jobb oldalon van a headset csatlakozó egy paszentos műanyag kupak alatt. Ez nem a telefonoknál megismert headset, hanem speckó adó-vevő headset csatlakozó. Külön dugasza van a mikrofonnak és a fülhallgatónak.

Bal oldalon fölül van a narancssárga "CALL" feliratú gomb. Ha röviden megnyomjuk, akkor a normál kereskedelmi FM rádiók adását hallgathatjuk 65.0MHz – 108.0MHz tartományban, tehát nagyobb tartományban mint ahogy nálunk adnak (76.0MHz – 108.0MHz). Ha hosszan nyomjuk, akkor bekapcsol az ALARM funkció és a rádiónk elkezd visítani, villogni és még adja is a visítást az aktuális adás frekvencián. Ezt a funkciót a menüben lehet konfigurálni, hogy mit is csináljon, ha ALARM-ozunk.
Ez alatt van a nagy gomb, a híváskezdeményező gomb "PTT" (Push To Talk) felirattal. Ezt kell nyomva tartani amíg beszélünk. Ha elengedjük, akkor hallgathatjuk a társunkat.
Legalul van egy kis fekete gomb "MONI" felirattal. Ha röviden nyomjuk meg, bekapcsol a LED lámpa, ha mégegyszer akkor villog a LED, ha mégegyszer, akkor lekapcsol a LED. Ha hosszan nyomjuk, akkor kinyitja a zajzárat és belehallgathatunk az éterbe, mi történik ott.

Az előlapon legfölül van egy piros "V/M" feliratú gomb. Ha nyomogatjuk, akkor váltja a rádiót csatorna és frekvencia mód között.
Alatta egy kék, "A/B" feliratú gomb. Ezzel választhatjuk ki a kijelző felső, vagy alsó sorát. Az van mindig kiválasztva, amelyik mellett a fekete nyíl van.
Ez mellett van egy "BAND" feliratú gomb. Az aktuális kijelzősorban vált VHF(136MHz – 174MHz) és UHF(400MHz – 520MHz) mód között.

A számgombok fölött van egy "MENU" gomb, ezzel lehet belépni a menübe. A  "FÖL" és a "LE" nyilakkal mozoghatunk a menüben, vagy válthatunk csatornát-frekvenciát. Az "EXIT" gombal kiléphetünk a menüből. Ha nem csinálunk semmit a menüben, akkor is kiléptet a készülék pár másodperc múlva.

Egy kis érdekesség: Az akkumulátor alatti részen levő felirat szerint a rádió 136-174MHz/400-480MHz tartományokban képes forgalmazni. Ha bekapcsolom, akkor a következő tartomány állítható be: 136.000-174.9975MHz/400.000-520.9975MHz. A régebbi típus tényleg a felirat szerinti tartományt volt képes kezelni. Éljen a kínai precizitás :-)

Aztán bekapcsoltam

Ezek után a tetején levő tekerős bizbaz (knob) elforgatásával bekapcsoltam. Az akku teljesen fel volt töltve mindkét rádió esetén, tehát kezdhettem egyből a nyomogatást. Na nem a híváskezdeményező gomb nyomogatását!!! Ezt véletlenül se tegyük, mert nem szabad frekvenciákra van gyárilag beállítva. Legelőször csináltam egy RESET-et, biztos ami biztos. Aztán levettem az adóteljesítményt minimumra, a frekvenciákat peddig beállítottam PMR446 frekvenciákra, ezután kezdtem a próbálgatásokat. Ennek a pontos leírása egy következő bejegyzésben lesz olvasható.

VOX és headset

A VOX funkció arra való, hogy adás indításához ne kelljen lenyomni a "PTT" gombot. A rádió érzékeli, hogy belekarattyolok és magától elkezd adni. Ennek az érzékenységét állítani lehet 1-10 skálán, az 1 a legérzékenyebb.

A beépített mikrofont használva nem kezdte meg az adást a legérzékenyebb VOX beállítással sem, csak ha belefütyültem.

Említettem, hogy a csomagban adtak hozzá egy headsetet. Nos ezt külön 1$ áron árulják az ebay.com-on, postával együtt! Ez talán elmond valamit a minőségéről. Kipróbáltam, nem helyezte "PTT" állapotba a készüléket még a legérzékenyebb VOX beállítás esetén sem, csak ha belekiabáltam. Nem akarok üvöltözve biciklizni!

Pofung UV-5RA torokmikrofon.JPGEz egy nagyon fontos funkció a számomra, úgyhogy kap még egy esélyt. Elkezdtem fórumokat olvasgatni a témában (angol nyelvű volt érdemben) és azt ajánlották, hogy szerezzek be egy torokmikrofont. Nem biztos, hogy így hívják magyarul, de ebay.com-on rátaláltam pont olyanra ami a (Baofeng) Pofung UV-5R-hez való. Ez, ha jól értettem nem a VOX funkcióval kapcsolja be az adást, hanem ha érzékeli a torok rezgését, akkor a mikrofon bemeneten keresztül átváltja a rádiót adó üzemmódra. Na majd meglátjuk.

Áthallás

Még van egy dolog, ami kicsit zavar. Elég nagy áthallás van a frekvenciák között.

Beállítottam az egyik rádiómat 446.05625MHz frekvencia figyelésére (mindkét kijelzősorban). Érzékelte a másik rádió adását akkor, ha annak az adó frekvenciája 446.04375MHz és 446.0725MHz között volt beállítva. Ez azt jelenti, hogy ha beállítom egy PMR446 csatornára, akkor egy alatta és egy fölötte levő csatorna adása is behallatszik, méghozzá tisztán. Erre persze megoldás lehet szelektív zajzár (CTCSS vagy DCS) beállítása, de azért, no...

Ennek is utánaolvasgattam, mert más is találkozott vele (szintén angol fórum) és az antennacsere volt a megoldás. Majd meglátjuk az utólag rendelt kis 5cm-es antennával mit szól ehez!

A bejegyzés trackback címe:

https://szabadforras.blog.hu/api/trackback/id/tr337407662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása